VERTROUWEN IN DE POLITIEK, EEN BELANGRIJK DING
(Artikel overgenomen uit het Eindhovens Dagblad)

Oirschot, 14 maart 2017

Twee Oirschotse cafés op een donderdagavond. In het ene gaat praten over de verkiezingen met hindernis-sen, in het andere doen ze het graag. "Vertrouwen is een belangrijk ding."
De Markt in Oirschot staat propvol auto’s, maar er zijn weinig mensen op straat. De mensen zitten binnen, bij café Oud Brabant bij voorbeeld, waar de Oirschotse ondernemersverenigingen net een netwerkborrel achter de rug hebben. Aan twee hoge ronde tafels staan nog wat nablijvers. Een vrouw aan tafeltje één wil best wat vertellen, ook over politiek.

Dat ze als ondernemer altijd VVD stemde maar nu twijfelt. "Ik heb het niet gevolgd dit jaar, te veel eigen beslommeringen", zegt ze. We hebben het even over spindoctors, die politici influisteren hoe ze zich het best kunnen verkopen. "Ze zouden verboden moeten worden," zegt de vrouw, "dan krijg je een veel reëler beeld van politici." Waarna ik mijn onvermijdelijke vraag stel: "Hoe heet u?"

Ho ho, dat gaat zomaar niet. En dan die naam in het ED zetten zeker? Echt niet. Dat komt: In het verleden heeft het ED iets geschreven waardoor mevrouw het nu niet meer vertrouwt.

Dat mag je niet opschrijven
Aan een lage tafel verderop zitten vier ouderen, twee mannen, twee vrouwen, drie gepensioneerd, één werkzaam in de kraamzorg. Praten over politiek, de verkiezingen, prima, maar ook hier valt er iets te overwinnen. Jeanne Verhouden uit Oirschot spreekt een paar ferme zinnen, gevolgd door: "Dat mag je niet opschrijven."

Frank, ook aan tafel, brengt redding. Hij vertimmert de tekst van Jeanne als volgt: "Ze maakt zich zorgen dat we worden overgenomen door een ander geloof." Dat mag wel in het ED van Jeanne. En dit ook: "Ik hou mijn hart vast. Als er vroeger moeilijke tijden waren, kwam het daarna altijd wel weer op de rit, maar nou niet meer. Ik denk dat onze kleinkinderen het moeilijk gaan krijgen", zegt Jeanne. Frank heeft dat ook. "Mijn vrouw Annie is kraamverzorgster. Nederlandse mensen krijgen tegenwoordig één of twee kinderen, maar moslims vier of vijf. Zo komen er steeds meer."

In eerste instantie gaf Frank ook zijn achternaam prijs, maar gaandeweg begint hij toch te twijfelen. Wat als mensen lezen hoe hij denkt? Dan krijgt hij daar last mee, denkt hij. Frank vertrouwt er dan maar op dat ik zijn achternaam niet in het ED zet en het laat bij 'gepensioneerd medewerker van Philips Medical Systems uit Best.'

Weg vertrouwen
Over vertrouwen heeft Frank het ook in een ander verband. Politici, moeilijk te vertrouwen. "Vertrouwen is een belangrijk ding. Pak Rutte en het MH17-verhaal. Een oud-collega van me zat in dat toestel, dus toen Rutte zei dat de onderste steen boven zou komen dacht ik: doe dat nou niet. Hij kan het niet waarmaken. En hij doet mensen die erbij betrokken zijn veel verdriet." Weg was Franks vertrouwen in Rutte.

Als je geen coalitie wilt moet je emigreren naar de Verenigde Staten
In Café De Bonte Os, naast Oud Brabant, is van wantrouwen jegens de politiek weinig te merken. Hier heeft het Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant een borrel, een club die werkt voor de gemeenten uit de regio, in 'een op en top politieke omgeving', zoals inkoper
Frank Weerheijm uit Best zegt. "Ik merk er weinig
van dan mensen politici wantrouwen", zegt Barry
Verbeek, ook inkoper. Zonder mankeren noemen
ze hun naam, enthousiast vertellen ze hoe ze
tegenover het politieke bedrijf staan. Frank was
secretaris van de VVD afdeling Best. "Ik wil later
misschien iets gaan doen in de politiek. En ik heb
bewondering voor politici, die zich blootgeven en
vaak de kop van jut zijn."

Mopperen
Frank en Barry hebben weinig op met klagers.
Mopperen dat je kunt stemmen op wie je wilt, maar
dat er vanwege coalitievorming toch nooit precies
gebeurt wat jouw partij belooft? Frank: "Als je geen
coalitie wilt moet je emigreren naar de Verenigde
Staten. Daar heeft altijd één partij het voor het
zeggen."

Barry: "PvdA en VVD hebben evenwicht gebracht en de overheidsfinanciën op orde gekregen. Dat vind ik knap. Ik merk weinig van wantrouwen om me heen. Ik denk wel dat dat komt door de doordat ik met bepaalde groepen niet in aanraking kom. Als je minder verdient, klaag je. Of dat terecht is, is de vraag."

Dominique Elshout
Freelance journalist ED
Foto: Fotopersburo van de Meulenhof BV  |  Frank Weerheijm (l)